INNOWACJA PEDAGOGICZNA „MALI PRZYJACIELE PRZYRODY”
2016-06-22
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie z najmłodszej grupy przedszkolnej O „c” uczestniczyli w zajęciach z innowacji pedagogicznej „Mali przyjaciele przyrody”. Zakładane cele były realizowane na bieżąco podczas zajęć edukacyjnych. Kręgi tematyczne były podzielone na cztery obszary: „Woda”, „Ziemia”, „Powietrze”, „Ogień”. W trakcie realizacji innowacji uczniowie poznawali najbliższe środowisko i jego specyfikację przyrodniczą, współczesne zagrożenia przyrody, prawnie chronione obiekty i obszary. Obserwowali, eksperymentowali i odkrywali środowisko naturalne, rozpoznawali pospolite gatunki roślin przy pomocy atlasów i prostych kluczy, dostrzegali walory przyrodnicze najbliższego regionu. Praca uczniów oceniana była na podstawie obserwacji zachowań i zaangażowań dzieci podczas zajęć, wytworów pracy plastycznej i technicznej.
Zważywszy na kształcące oddziaływanie innowacji w wielu obszarach, dzieci rozwinęły następujące umiejętności: samodzielność, porozumiewanie się z dorosłymi, utrzymywanie ładu i porządku w swoim otoczeniu, pytanie o niezrozumiałe fakty, przewidywanie, w miarę swoich możliwości skutków swoich działań, sprawne poruszanie się w terenie, dostrzeganie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin i zwierząt, właściwe zachowanie w lesie, parku, na łące, wyrażanie w formie plastycznej, muzycznej i literackiej swoich odczuć i wrażeń, tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego lub odpadów, rozpoznawanie i nazywanie zmian w przyrodzie, nazywanie roślin i zwierząt żyjących różnych środowiskach przyrodniczych, dostrzeganie konieczności ochrony roślin i zwierząt.
Wdrożenie innowacji przyczyniło się do ujawnienia drzemiących w każdym dziecku możliwości odkrywania i rozwijania indywidualnych uzdolnień. Wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
Autor innowacji: Katarzyna Stopka